Over Co-ncept jeugdhulp
Opdracht vanuit Opgroeien
- het ontwikkelen van een andere organisatie van de jeugdhulpverlening
- het vormgeven van een netwerkaanpak die vertrekt van gedeelde verantwoordelijkheid voor alle kinderen en jongeren die tijdelijk niet thuis kunnen verblijven
Dit om het huidige doorverwijsmodel te doorbreken.
Achterliggende visie vanuit Opgroeien
- Doorbreken van escalaties naar steeds meer gespecialiseerde en ingrijpende hulp, door de gezamenlijke aanpak vroeger en op maat in trajecten in te brengen;
- Verzamelen van verschillende expertises in de jeugdhulp, ervaringsexpertise en expertise gelinkt aan verschillende levensdomeinen van kinderen en jongeren, om flexibel in te zetten in trajecten.
- Herdenken van de aanpak en het aanbod vanuit de ontwikkelingsnoden van de kinderen en jongeren in begeleiding.
- Benoemen en signaleren van de beperkingen van het huidige regelgevende en administratieve kader, met het oog op het verduidelijken of bijsturen van het kader.
De missie en visie van Co-ncept

De vijf bouwstenen vanuit de regio 1G1P AanZet
In 2023 ontwikkelde de regio vijf essentiele bouwstenen om mee aan de slag te gaan. Waar er aan de slag werd gegaan met bouwsteen planmakers om bottom-up aan de slag te gaan in 18 trajecten.
- Bouwsteen 1: het ‘help-me team’. Een (intersectoraal) netwerkteam dat een tussenkomst biedt bij moeilijke casussen of vastgelopen trajecten. Via een up-to-date, breed en betrokken expertise willen ze vragen behandelen. We willen met dit team vermijden dat jongeren tijd verliezen door vele wissels, heropstarten van nieuwe begeleidingstrajecten die niet afgestemd zijn op elkaar. Het is een ploeg betrokken ambassadeurs uit verschillende sectoren.
- Bouwsteen 2: de ‘catalogus’. Een snelle, dynamische en toegankelijke oplijsting van mogelijke contacten, engagementen en methodieken die geraadpleegd/geconsulteerd kunnen worden om tot een mogelijk aanbod te komen. Het toont de actieve engagementen van organisaties en staat in functie van een snelle opstart.
- Bouwsteen 3: ‘buddy’s’. Betekenisvolle personen uit het persoonlijke of professionele netwerk van de kinderen, jongeren en hun ouders inschakelen als evenwaardige partners om een rol te spelen in de ondersteuning. In functie van continuïteit spelen buddy’s een belangrijke rol. Deze buddy’s willen we ondersteunen via vorming, coaching en intervisie. Zij zullen ook inspraak hebben bij het opmaken van het plan, of vloeien hieruit voort.
- Bouwsteen 4: 'planmakers'. Deze poule zal de verwachtingen en de gewenste veranderingen op alle levensdomeinen (via rechtstreekse contacten) met kind/jongere, de context en andere betrokken in kaart brengen. Het gaat ook om een procesbegeleider en ondersteuner om over deze verwachtingen tot een gedeeld plan te komen. We willen passende jeugdhulp zien als een recht voor jongeren en het resultaat van een vraag gestuurd proces waarbij we ernaar streven het eigenaarschap maximaal bij het kind/de jongere en zijn netwerk te leggen.
- Bouwsteen 5: ‘diagnostiek’. Deze bouwsteen wil aangeven dat er nood is aan een geïntegreerde benadering. Dit is noodzakelijk om te kunnen overgaan tot het maken van een plan in functie van het deblokkeren van een traject. Deze diagnostiek/beeldvorming willen we verkrijgen door de dienst naar het kind, de jongere of de context te laten gaan. Daarnaast zal er in bepaalde trajecten ook nood zijn aan diagnostiek aangeleverd door experten.
Aan de slag met Planmakers
Aan de slag van maart 2023 tot en met december 2025. De Planmakers kwamen uit de verschillende sectoren waarin jeugdhulp werkzaam is (Jeugdhulp, VAPH, GGZ en Onderwijs). Zij gingen- vanuit de uitgewerkte visie en bouwstenen - aan de slag in 18 dreigende geblokkeerde trajecten van minderjarigen en hun netwerk in de regio.

Nood aan een kader
Om als planmaker aan de slag te gaan was er nood aan een kader. Een kader die niet enkel een houvast was om in trajecten aan de slag te gaan, maar ook om naast actie in trajecten uit te voeren signalen te capteren en deze gedragen te signaleren. Hierbij verwijzen we naar thema ‘impactvol reflecteren’.